Școală pentru toți-educație pentru fiecare!

header POCU nou

 

CONTEXT

   afis vers.4 aprobat OI Conform Strategiei privind reducerea parasirii timpurii a scolii (2015) rata de participare la educatie anteprescolara si prescolara este in scadere, de la 88,5% in 2010, a inregistrat 85,5% in 2015 (Eurostat 2015), iar la nivel preuniversitar rata de parasire timpurie a scolii a crescut de la 17,3 in 2013 la peste 18%, aprox 19% in 2015 (Raportul privind starea invatamantului 2015), fata de 11,3% tinta stabilita de Romania pentru 2020.
Regiunea S Muntenia se afla pe locul al IV-lea in harta privind rata saraciei, cuantificata cu 18,1% fata de NE (23,7%) si B IF (5,5%). In mediul rural rata de parasire timpurie a scolii, in regiunea Sud Muntenia este de 29% fata de tinta stabilita la nivel national pentru 2020, de doar 11,3%. (INS 2013).
Judetul Ialomita ocupa locul 2, dupa Calarasi, cu rata de risc ridicat de parasire timpurie a scolii, raportat la factorii: zone cu densitate scazuta, popunlatie rurala ridicata, populatie roma declarata, risc ridicat de saracie, rata ridicata de abandon scolar, rata ridicata de repetentie (INS 2013).
Situatia privind participarea la educatie si contextual socio-economic actual in comunitatile din judetul Ialomita in care s-a derulat analiza de nevoi (Barcanesti, Boranesti, Cosereni, Cazanesti, Slobozia – zona aferenta Liceului tehnologic Inaltarea Domnului si liceului tehnologic Special, Scoala Sf. Ecaterina (sc. 3 structura) din Urziceni arata ca 2106 copii (nivel prescolar, primar si gimnazial) sunt inmatriculati intr-o forma de invatamant, din care 1174 in mediu rural si 924 in mediu urban, dintre acestia 21,32% sunt romi. Dintre cei 2106, 1399 de copii se gasesc in diferite situatii de vulnerabilitate astfel: 661 provin din familii sarace care nu au venit stabil sau venitul este nesemnificativ fata de nevoile unei familii numeroase, 361 provin din familii de romi, cu multi copii si venituri realizate prin munca la negru sau angajamente ca zilieri, 162 sunt copii cu nevoi speciale, majoritatea de la Liceul tehnologic special, unde, majoritatea copiilor sunt asistati, fiind in grija statului, iar 185 de copii au parintii plecati la munca in strainatate si nu au tutore legal. 62,25% din copiii provenind din medii vulnerabile sunt din mediul rural. In cele 5 comunitati analizate, in care functioneaza 7 unitati scolare, au fost identificati 255 de tineri si adulti care nu si-au finalizat educatia generala, dintre acestia 132 sunt romi.
    In contextual prezentat mai sus, conform nevoilor identificate si a problemelor cu care se confrunta copiii, elevii, tinerii si adultii din comunitatile respective, consideram ca Solutia propusa in proiectul nostru de abordare integrata atat din perspectiva serviciilor ce vor fi furnizate, cat si din perspectiva interventiilor la nivel de individ, prin prioritizarea beneficiarilor de interventii in functie de gradul de vulnerabilitate si nivel de risc educational vor contribui la reducerea, respectiv prevenirea parasirii timpurii a scolii, promovarea accesului egal, la echitate si calitate in educatie, precum si diminuarea discrepantelor dintre parcursul educational al copiilor din mediul rural fata de al celor din mediul urban, a oricarei forme de discriminare. Solutia propusa vizeaza furnizarea de servicii educationale integrate, sprijin financiar si material, precum si constientizarea la nivelul comunitatilor a nevoii de implicare a tuturor actorilor responsabili si beneficiari indirecti ai educatiei si formarii profesionale, a beneficiilor educatiei pentru dezvoltarea comunitatii. Se vor constitui retele EDUpart, la nivelul fiecarei comunitati, formate din autoritati locale, agenti economici, ONG-uri, institutii, persoane fizice, care pe baza unui acord de colaborare isi vor asuma atributii si responsabilitati in functie de limita lor de competenta, de capacitate si motivare. Aceste retele EDUpart vor gasi pe perioada de derulare a proiectului solutii pentru a sustine continuarea activitatilor in perioada de sustenabilitate, inclusive prin finantarea unora dintre activitati – masa copiilor, acordarea de rechizite, materiale educationale, sportive.
    In proiect se vor infiinta, dota 7 centre de dezvoltare educationala, in biblioteca carora vor exista ma finalul proeictului materiale educationale support – ghiduri, module de formare, CDS pentru clasele de invatamant primar si gimnazial, pentru ADS, metodologii si instrumente de lucru necesare exercitarii capacitatii maxime de derulare a activitatilor cu elevii. Bunele practice vor fi disseminate la nivel judetean cu intentia de multiplicare a lor si in alte comunitati dezavantajate. Prin derularea activitatilor proiectate se urmareste de asemenea cresterea gradului de educatie in comunitati si prin educarea adultilor din perspectiva responsabilitatilor, simtului civic si al capacitatilor de a contribui la bunastarea fiecaruia si a tuturor membrilor comunitatii in sensul scaderii gradului de saracie, discriminare.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României